Det Systemiske Risikoråd, Rådet, har til opgave at identificere og overvåge systemiske finansielle risici på Færøerne og kan henstille om makroprudentielle tiltag, der vedrører bankerne på Færøerne.[1] Formålet med den systemiske buffer er at gøre bankerne mere modstandsdygtige over for store udsving i den færøske økonomi.
For at sikre ens konkurrencevilkår for færøske og udenlandske banker med eksponeringer på Færøerne anbefaler Rådet, at ministeren anmoder myndigheder i andre relevante lande om at anerkende den systemiske buffersats for de færøske risikoeksponeringer.[2]
Det er erhvervsministeren, der er ansvarlig for fastsættelsen af den systemiske buffersats for Færøerne. Erhvervsministeren er forpligtet til, inden for en periode på tre måneder, enten at gennemføre henstillingen eller at give en redegørelse, hvori det forklares og begrundes, hvorfor henstillingen i givet fald ikke gennemføres.
Begrundelse
Rådet har i april 2024 modtaget en udtalelse fra det færøske systemiske risikoråd, Føroya Váðaráð, der vurderer, at den systemiske buffer bør være 3 pct. i lyset af de strukturelle systemiske risici i færøsk økonomi.
Den færøske økonomi er lille og åben med en koncentreret erhvervsstruktur, der i høj grad afhænger af fiskeri og fiskeopdræt. Det gør økonomien sårbar over for negative økonomiske stød, der gennem direkte og indirekte effekter kan medføre tab i banksektoren og forstærke udsving i realøkonomien. Historisk har der været store udsving i den færøske økonomi og perioder med stor variation i de færøske bankers nedskrivninger. Samlet set er det vurderingen, at den færøske finansielle sektor er sårbar over for de strukturelle forhold, der kendetegner den færøske økonomi, se også bilag A.
Den systemiske buffer blev aktiveret i begyndelsen af 2018 for at adressere strukturelle systemiske risici i den færøske økonomi. Bufferen blev gradvist bygget op til et niveau på 3 pct. gældende fra 1. januar 2020. Bufferen blev imidlertid reduceret fra 3 pct. til 2 pct. i marts 2020 som reaktion på usikkerheden og udfordringerne forbundet med udbredelsen af covid-19.
Den systemiske buffer adresserer strukturelle systemiske risici. Samtidig er der også cykliske systemiske risici på Færøerne, og disse adresseres af den kontracykliske kapitalbuffer, som aktuelt er på 1 pct.
Forventede effekter
Forhøjelsen af den systemiske buffer forventes at øge bankernes kapitalisering, så de er bedre i stand til at modstå negative økonomiske stød, herunder at de kan fortsætte kreditgivningen til sunde projekter. Det bidrager til at sikre finansiel stabilitet på Færøerne.
De færøske banker vil kunne opfylde kravet om en systemisk buffersats på 3 pct. med deres aktuelle kapitalniveau samtidig med, at der sker indfasning af andre krav, jf. bilag B. Hertil kommer, at det er nemmere for bankerne at øge deres kapital i perioder med økonomisk opsving og positiv indtjening som i den aktuelle situation.
Kravet om, at bankerne skal opretholde en systemisk buffer, er ikke et hårdt krav. Det vil sige, at banker, der ikke overholder kravet, ikke vil miste deres licens til at drive bank. Bankerne vil i stedet blive mødt med et krav om at indsende en kapitalbevaringsplan til Finanstilsynet, ligesom der kan være begrænsninger på udbetaling af fx bonus og udbytte, hvis de ikke overholder det kombinerede kapitalbufferkrav.[3]
Den systemiske buffer blev introduceret i den finansielle regulering efter finanskrisen som en del af et større sæt reformer med henblik på at gøre den finansielle sektor mere robust. Den systemiske buffer anvendes også i andre lande, jf. bilag C.
Christian Kettel Thomsen, formand for Det Systemiske Risikoråd
Udtalelse fra ministeriernes repræsentanter i Rådet
”Ministeriernes repræsentanter samt Finanstilsynet har ikke stemmeret i forhold til henstillinger rettet mod regeringen.
Regeringen vil anmode det færøske landsstyre om en vurdering af henstillingen med henblik på en samlet vurdering af, om der er grundlag for at følge henstillingen. På den baggrund vil regeringen inden for 3 måneder tage stilling til henstillingen fra Det Systemiske Risikoråd.”
[1] I 2018 blev der oprettet et færøsk systemisk risikoråd. Dette råd kan afgive observationer, advarsler og henstillinger, som vedrører færøske ansvarsområder. I forhold til danske ansvarsområder på det finansielle område kan det færøske risikoråd afgive udtalelser til Det Systemiske Risikoråd i Danmark.
[2] Se bilag C for detaljer.
[3] Det kombinerede kapitalbufferkrav består, ud over den systemiske buffer, af kapitalbevaringsbufferen, den kontracykliske kapitalbuffer og SIFI-bufferen.